فیلم | ایجاد تعادل بین کار و زندگی بانوان
کد خبر: 4114780
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
سلامت روان بانوان / ۷

فیلم | ایجاد تعادل بین کار و زندگی بانوان

سیما فردوسی معتقد است: بار مسئولیت روی شانه خانم‌های شاغل فوق‌العاده زیاد است، یعنی هم باید وظایف مربوط به کار و هم وظایف مربوط به خانواده را داشته باشند و موضوع ایجاد تعادل بین کار و زندگی پیش می‌آید. وقتی می‌گوییم تعادل بین کار و زندگی، یک مبحث وسیعی است و فقط به این اشاره ندارد که چند ساعت در محل کار و چند ساعت در منزل هستید.

بار مسئولیت روی شانه خانم‌های شاغل فوق‌العاده زیاد است، یعنی هم باید وظایف مربوط به کار و هم وظایف مربوط به خانواده را داشته باشند و موضوع ایجاد تعادل بین کار و زندگی پیش می‌آید. وقتی می‌گوییم تعادل بین کار و زندگی، یک مبحث وسیعی است و فقط به این اشاره ندارد که چند ساعت در محل کار و چند ساعت در منزل هستید. به این اشاره می‌شود که بین کار و زندگی مدیریت کنید. خانم‌های شاغل برای موفقیت باید این کار را بکنند و البته نیاز به کمک هم دارند. یک خانم شاغل وقتی از سر کار می‌آید، طبیعی است که خسته است و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به محض رسیدن به خانه به انجام کار‌های خانه بپردازد. گرچه خانم‌ها این کار را می‌کنند و ناچارند. همسران باید به آن‌ها فرصت دهند و بخشی از کار‌ها را به عهده گیرند. آقایان ناراحت نشوند که بیرون کار کردیم و حالا در خانه هم باید کار کنیم. زن و شوهر باید دست به دست هم دهند و یا اعضای خانواده انتظاراتشان را کم کنند. یعنی انتظار نداشته باشند که به همان سبکی که یک خانم غیرشاغل کار می‌کند، بانوان شاغل هم همان کار‌ها را انجام دهند، گرچه بسیاری از خانم‌های شاغل مدیریت مدبرانه‌تری از خانم‌های غیرشاغل دارند. ما نمی‌خواهیم بگوییم همه خانم‌های خانه‌دار این طور هستند، اما برخی افراد هستند که تا ساعت ۱۱ می‌خوابند و برخی از آن‌ها نیز از ۶ صبح بیدار می‌شوند و برای فرزندان و همسر خود صبحانه آماده می‌کنند و بسیاری از کار‌های شام شب را انجام می‌دهد. نظافت خانه و ... را انجام می‌دهد. خانه‌داری مانند هتلداری سخت است و یک خانم همه این‌ها را انجام می‌دهد. آقایان باید این‌ موارد را ببینند و انتظاراتشان را کم و قدردانی و تشکر کنند.

خانم شاغل همه مسئولیت‌ها را به عهده گرفته و همه را خوب انجام می‌دهد. آقای محترمی که می‌بیند غذایش آماده است و خانه‌اش تمیز است و هیچ کاری لنگ نمانده است، پس قدردانی و تشکر کند. این زبان قدردانی را باید قدری تقویت کنیم. فرهنگ تشکر و قدردانی فرهنگ قشنگی است. ایراد نگیریم. کمک‌های جزئی حائز اهمیت است. حداقل یک نفر به خانم شاغل کمک کند، از ریخت و پاش‌های اضافی پیشگیری کند.

مسئله دیگر یادآوری کردن به فرزندان است و پدر باید به آن‌ها یادآوری کند که مادر خسته است و با تمام خستگی‌هایش تمام این کار‌ها را انجام می‌دهد. پس بار اضافی برایش ایجاد نکنید. اینها چیزهای قشنگی است که به زندگی استحکام می‌دهد و آدم‌ها را دلگرم می‌کند و احساس درک شدن به انسان دست می‌دهد. بچه‌ها هم وقتی ببینند این دو نفر با هم و پشت هم هستند و از همدیگر حمایت می‌کنند، آنها هم به تبع این رفتار از والدین حمایت خواهند کرد. چنین حالتی باید در خانواده‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha